Pèrdua, robatori i protecció

Comuniqui el més aviat possible la pèrdua o robatori de la seva targeta per donar-la de baixa.

Trucant al seu banc:
Andbank: +376 739 039
Morabanc: TELEBANC +376 884 884
Creand Crèdit Andorrà: +376 888 700
  • Faci immediatament la denúncia als serveis de policia, per poder formular la reclamació d’indemnització en cas ús fraudulent.
  • Revisi periòdicament els moviments en el seu compte per prevenir càrrecs indeguts.

CONSELLS PER A LA PROTECCIÓ DE TARGETES

Per compres amb targeta en comerços:

    • Recordi que la seva targeta ha de estar signada al dors per que sigui valida.
    • No perdi de vista la seva targeta en el moment de realitzar els pagaments.
    • Presenti un document d’identitat en el moment de fer el pagament

Per compres amb targeta via Internet:

Per realitzar les seves compres a Internet, es recomana passar per webs que disposin de TPVs virtuals amb la tecnologia Verified by Visa o Mastercard Secure Code.

Per operacions en caixers automàtics:

  • No marqui el seu número secret si té algú massa a la vora.
  • No deixi als caixers cap document amb dades del seu compte bancari o amb el seu número de targeta de crèdit.
  • Si el caixer li reté la targeta sense motiu aparent i/o observa qualsevol anomalia en l’aparell, informi immediatament al banc propietari del caixer.

CONSELLS PER EVITAR EL PHISHING

L’operativa que fa servir l’atac de phishing consisteix amb l’enviament de missatges SMS suplantant la identitat dels bancs, que tenen com a objectiu captar credencials de Banca Online de manera fraudulenta.

Davant la recepció d’un missatge que demani al client o clienta que entri a la web de la seva entitat, s’ha d’esborrar immediatament i en cap cas accedir a l’enllaç. Ara bé, si alguna persona ha clicat al link i introduït les seves dades, ha de procedir tan ràpidament com sigui possible a canviar les contrasenyes de la seva banca online i contactar amb el servei d’atenció al client de la seva entitat bancària.

Les entitats bancàries recorden que cal ser sempre molt vigilant i no introduir mai les dades a petició d’un correu o d’un SMS. Els bancs no demanen mai les dades per aquests mitjans. Les dades només s’han d’introduir quan el client o clienta entra a la seva pàgina segura de banca online o app.

Indicis de sospita

Alguns indicis de sospita davant d’aquests missatges poden ser que no es dirigeixen de manera personalitzada al receptor, que fan servir un llenguatge col·loquial o que intenten transmetre urgència per empènyer l’usuari a introduir les seves dades de manera ràpida. Per aquest motiu, és molt important no caure en el parany i si es té algun dubte, es recomana trucar al telèfon de contacte de l’entitat del client per demanar si el missatge és segur.

Enginyeria social

Els casos de robatori i frau en comptes es fan a través de xarxes socials, whatsapp o SMS que reben directament la persona, sigui o no clienta de l’entitat. L’operativa s’aprofita de la bona fe de les persones que cliquen l’enllaç i donen les dades.

Els atacs de phishing afecten els clients dels bancs però també d’altres empreses i institucions del país. Es recomana que s’estigui atent als avisos enviats per entitats bancàries, la policia i d’altres empreses per estar al cas de possibles casos de phishing.